Analiza pietei imobiliare constituie primul pas pentru a determina cea mai bună utilizare a unei proprietăţi.
Valoarea de piaţă a unei proprietăţi este dată de poziţia sa competitivă, pe piaţa sa.
Prin identificarea proprietăţilor competitive (oferta), rezultă avantajele comparative pe care proprietatea le oferă potenţialilor cumpărători (cererea).
Populaţia, utilizarea forţei de muncă şi veniturile servesc ca indicatori ai cererii zonei.
Datele referitoare la proprietățile disponibile în prezent, imobilele în construcţie sau în proiect, dau o măsură a ofertei competitive.
Comparând cererea cu oferta competitivă se identifică situaţia prezentă şi în perspectivă a echilibrului (sau a dezechilibrului) pieței imobiliare.
După analiza cererii şi ofertei, se studiază utilizări alternative probabile şi se estimează valorile asociate acestor utilizări.
Scopul analizei pieţei este de a stabili dacă există o confirmare adecvată a pieţei pentru o proprietate cu o anumită utilizare sau dacă există evidenţe ale pieţei pentru o utilizare propusă în viitor.

O piaţă activă (o piață în creștere) este o piaţă caracterizată printr-o cerere de proprietăți în creştere, o rămânere în urmă a ofertei de proprietăți şi preţuri în creştere. O piaţă activă este uneori numită piaţă a vânzătorilor pentru că vânzătorii pot obţine preţuri mai mari pe proprietăţile disponibile.
O piaţă în cădere este o piaţă în care scăderea cererii este însoţită de o supraofertă relativă şi o scădere a preţurilor. Această piaţă se numeşte şi piaţa cumpărătorilor pentru că ei sunt în avantaj.
Activitatea pieţei imobiliare este ciclică. Ciclul pe termen scurt depinde în principal de disponibilitatea şi costul creditului, de gradul de ocupare şi rata absorbţiei de proprietăți.
Indicatorii pe termen lung includ baza economică şi infrastructura planificată.

Pentru mai multe articole despre “Analiza pietei imobiliare” click aici.
Vizionați videoclipuri despre proprietăți pe canalul nostru de YouTube: https://www.youtube.com/channel/AcasaArad